Hopp til innhold

Ofte stilte spørsmål

LEASING PRIVAT

HVA ER LEASING?

Leasing kan gjerne ses på som på som en mellomting av å eie og låne. Slettvolls finansieringspartner eier møblene, mens du som kunde er den som bruker møblene og betaler en månedlig leie.

HVA KAN JEG LEASE?

Hos Slettvoll kan du lease alt av møbler til innendørs bruk og hagemøbler, i tillegg til tepper og belysning. Alt blir skreddersydd for å gi deg den ideelle innredningen til ditt hjem.

HVA ER INKLUDERT I AVTALEN?

Leasing hos Slettvoll inkluderer rådgivning hos interiørdesigner med planlegging og skissering av din møblering. I tillegg leverer vi møblene hjem til deg, monterer det som trengs og tar med oss emballasjen til resirkulering. Når du inngår en leasingavtale med Slettvoll får du også en vedlikeholdsavtale. Denne avtalen innebærer et årlig hjemmebesøk, hvor vi oljer og impregnerer møbler som trenger det, og gir deg råd og veiledning for vedlikehold av akkurat de møblene du har leaset.

HVA ER STARTKAPITAL?

Startkapital er et beløp som skal betales til din Slettvoll-butikk når en leasingavtalen signeres. Dette beløpet blir trukket fra når månedsbeløp beregnes ut ifra finansieringsbeløp.

HVA ER RESTVERDI?

Restverdien er prisen Slettvoll antar at møblene vil bli solgt for når leasingavtalen utløper. Ønsker du å kjøpe møblene når leasingperioden går ut, vil utkjøpsprisen avtales med din Slettvoll-butikk. Denne summen avgjøres av prisen på møblene du har leaset, hvor lenge du har leaset og antatt verditap.

HVA SKJER OMMØBLENE BLIR SKADET UNDER LEASINGPERIODEN?

Dersom noen av møblene du leaser skulle bli utsatt for skade, må du kontakte butikken du har opprettet avtalen hos snarest. Da vil våre medarbeidere se om skaden kan repareres og gjøre nødvendige utbedringer. Eventuelle utbedringer eller skade utover normal slitasje dekkes av deg som leietaker, enten ved at verdien på produktet legges til i leieavtalens restverdi eller ved at du kjøper produktet ut av leieavtalen.

NETTBUTIKKEN

HVORDAN SPORER JEG MIN ORDRE?

Så snart din ordre er sendt fra vårt lager får du en SMS og e-post med sporingsnummer fra Posten. Vær oppmerksom på at sporingsdetaljer for forsendelsen din kanskje ikke er tilgjengelige umiddelbart.

Ved å opprette Min Side vil du også få en oversikt over alle dine ordrer med statuser og sporingsnummer så snart det er tilgjengelig

KAN JEG ENDRE ELLER KANSELLERE MIN ORDRE?

Hvis din ordre ikke er pakket eller sendt og endringen ikke medfører endring i betalt beløp, kan vi prøve å imøtekomme dine ønsker. Hvis din ordre allerede er pakket eller på vei, kan den ikke kanselleres. Da kan du enkelt returnere den ved hjelp av returseddelen som er vedlagt i pakken din. Ta kontakt med kundeservice, så hjelper vi deg.

HVORDAN RETURNERER JEG EN VARE TIL DERE?

Vedlagt i din forsendelse vil du finne et returskjema og returseddel fra Posten. Vi ber om at du følger instruksjonene på returskjemaet og fyller ut returårsak. Ved å benytte returseddelen vil vi få beskjed om at varer er på vei tilbake til oss. Det er viktig at du tar vare på sporingsnummeret på pakken du returnerer til oss i tilfelle noe uforutsett skulle skje med pakken underveis.

HVORFOR FÅR JEG IKKE KJØPE ALLE VARER I NETTBUTIKKEN?

Vi har dessverre ikke mulighet til å tilby hele vårt sortiment i nettbutikken ennå, men nye varer blir stadig lagt til.

HVOR KAN JEG FINNE ANGRESKJEMA?

Standard Skjema for opplysning om angrerett og Angreskjema kan du finne og laste ned fra våre salgsbetingelser under delen som omhandler Angrerett og retur.

TEKSTILER OG SKINN

VIKTIG Å TENKE PÅ

Når vi velger skinn og tekstiler til vår kolleksjon, gjøres det med omhu. Vi har flere hundre nøye utvalgte kvaliteter håndplukket fra leverandører i Norge og Europa. Alle gjennomgår grundige tester for å tilfredsstille våre strenge krav til kvalitet og slitestyrke. Slik kan vi tilby vakre, komfortable og varige materialer, valgt fra øverste hylle.

Direkte sollys og dagslys er skadelig for alle møbler. Solen setter i gang en kjemisk reaksjon i materialene som gjør at fibrene falmer og brytes ned. Sterk varme har samme effekt og gjør at slitestyrken forringes. Benytt derfor solskjerming og ikke la møbelet stå nær varmekilder som panelovner og peiser.

Unngå svette, salt, matolje og lignende på møbelet. Det bryter i likhet med sollys ned fibrene, og vil sette flekker på skinn. Alkohol, vann og andre væsker kan påvirke fargene og gi skjolder. Mørke klær kan avgi farge. Klær i grove tekstiler eller med med nagler og grove sømmer kan trekke ut tråder og føre til skjemmende nupping/toving. Dersom møbelet brukes mye hver dag, anbefaler vi vangebeskyttere som verner armlenet.

TEKSTIL- OG SKINNPRØVER

Det er alltid lurt å låne med seg store tekstilprøver hjem, slik at du kan se hvordan fargen fremstår i det rommet møbelet skal brukes. I våre butikker møter du kunnskapsrike interiørkonsulenter som er lidenskapelig opptatt av møbler og interiør. De gir deg nyttig veiledning og hjelp til å velge det tekstilet som passer ditt hjem og møbelets bruksområde.

FALMING PÅ TEKSTIL

Falming er dessverre et uunngåelig resultat av kontakt med dagslys, sollys og varme, over tid. Noen tekstiler vil falme raskere enn andre, avhengig av lysektheten på tekstilet og til hvilken grad det er eksponert for direkte lys. Sollys, dagslys og varme vil sette i gang en kjemisk reaksjon, som gjør at tekstilfibrene brytes ned og slitestyrken forringes.

RENGJØRING AV SKINNMØBLER

For å holde ditt møbel i skinn fint over tid, anbefaler vi jevnlig rengjøring og vedlikehold. Fjerning av støv bør skje hyppig ved hjelp av støvsuging med myk børste og støvtørking med en ren, hvit, fuktig bomullsklut. Nubuck rengjøring kan kjøpes i alle våre Slettvoll butikker og kan benyttes for å rengjøre skinnmøbler. Følg da anvisningen på flasken. Bruk ikke andre kjemikalier på møbelhud. Dersom du har Nubuck skinn på møbelet ditt, kan du bevare fløyelseffekten ved å bruke en myk nubuck børste. Møblene må beskyttes mot sollys og varmekilder ved hjelp av solskjerming og avstand fra lys- og varmekilder.

FJERNING AV FLEKKER PÅ SKINNMØBLER

Vannløselige flekker bør vaskes bort snarest med en ren, hvit, myk klut, eller svamp godt oppvridd i lunkent vann (helst kokt vann). Om nødvendig bruk en PH nøytral såpe i vannet. Vær forsiktig med mengde vann. For mye vann kan gi skjolder.

FALMING PÅ SKINNMØBLER

Møbelhud er følsom for dagslys, spesielt sollys, og vil falme med tiden. Nubuck Anilin hud er også følsom for fett og smuss. For å redusere dette bør skinnmøbler impregneres før bruk med Colourlock Universal Protector. Deretter bør denne påføres 2-4 ganger i året. Impregneringen inneholder UV-filter, antioxidanter og stabile fett-emne. Den gjør huden noe mer motstandsdyktig for vann, smuss, fett og falming. Følg anvisningen på flasken, som kan kjøpes i alle våre Slettvoll butikker.

MERKER I SKINNET

Møbelhud er et naturprodukt som blir laget av hud fra storfe. Det vil forekomme arr, merker, fargevariasjoner avhengig av hvilken type behandling overflaten får. Vi har valgt å bruke Anilin hud til våre møbler. Den er åpen i porene, og har dermed bevart pusteevnen. Anilin huden er ansett som å være den kvaliteten som gir best brukskomfort. Den er sortert ut tidlig i prosessen og kun de beste hudene blir brukt til Anilin hud. Den er nesten ikke bearbeidet etter garvingen, dermed vil merker etter insektbitt vise. Det er derfor ikke noe feil med huden du har fått levert, men heller en unik egenskap som viser livet til det individuelle dyret.

OVERFLATER AV TRE OG GLASS

VEDLIKEHOLD AV LAKKERT FINERT EIK

Til daglig rengjøring, vask med en godt oppvridd bomullsklut og rent vann. Vær nøye med å tørke bort alt overskytende vann. Ikke bruk mikrofiberklut og sterke vaskemidler, da dette kan skade overflaten. Vi anbefaler å bruke Opalin sprayvoks. Opalin beskytter mot slitasje, skitt og veskeinntrengning for alle lakkerte overflater. Skal det plasseres pyntegjenstander på produktet, anbefales det å bruke filtputer for å unngå riper i overflaten. For utvidet vedlikeholdsinformasjon, les nøye vedlikeholdsheftet som følger produktet.

VEDLIKEHOLD AV LAKKERT HELTRE EIK

Til daglig rengjøring, vask med en godt oppvridd bomullsklut og rent vann. Vær nøye med å tørke bort alt overskytende vann. Ikke bruk mikrofiberklut og sterke vaskemidler, da dette kan skade overflaten.

Vi anbefaler å bruke Opalin sprayvoks. Opalin beskytter mot slitasje, skitt og veskeinntrengning for alle lakkerte overflater. Skal det plasseres pyntegjenstander på produktet, anbefales det å bruke filtputer for å unngå riper i overflaten. For utvidet vedlikeholdsinformasjon, les nøye vedlikeholdsheftet som følger produktet.

VEDLIKEHOLD AV OLJET HELTRE EIK

Til daglig rengjøring, vask med en godt oppvridd bomullsklut og rent vann. Vær nøye med å tørke bort alt overskytende vann. Ikke bruk mikrofiberklut og sterke vaskemidler, da dette kan skade overflaten.

Bord med oljet overflate skal oljes jevnlig. Anbefales 2-4 ganger pr. år. For å avdekke om bordet må oljes, kan en spraye på noen dråper vann. Trenger vannet ned i platen må bordet oljes. Perler vannet seg i overflaten, er det imidlertid ikke nødvendig. Hvis man ikke tørker av platen etter oljing, kan den bli klissete. Om dette skulle skje, kan lyse bordplater pusses ned med sandpapir. Start med korning 100 og deretter med korning 150, før olje påføres på nytt. Dette gjelder ikke mørke farger. Følg bruksanvisning på vedlikeholdsproduktet for å unngå brannfare.

Skal det plasseres pyntegjenstander på bordet, anbefales det å bruke filtputer for å unngå riper i overflaten. For utvidet vedlikeholdsinformasjon, les nøye vedlikeholds heftet som følger ditt bord.

VEDLIKEHOLD AV HERDET GLASS

Til daglig rengjøring, vask med en godt oppvridd bomullsklut og rent vann. Skal det plasseres pyntegjenstander på glasset, anbefales det å bruke filtputer for å unngå riper i overflaten.

FLEKKER PÅ HELTRE BORD

Fettflekker på heltre vil over tid trekke seg utover og bli mindre synlige. Det er viktig å vaske hele bordplaten jevnlig og ikke gni direkte på flekker. Rengjør bordet med vanlig mildt såpevann, eventuelt bare vann, så vil det bedre seg etter hvert.

MERKER PÅ HELTRE BORD

Ved uhell kan det oppstå hakk eller merker i en heltre bordplate. I noen tilfeller kan feil rettes opp ved å pusse av oljen i det området det gjelder, og ha litt vann i hakket. Er hakket på kanten av bordplaten, kan en våt klut brukes. Alternativt kan en ved hjelp av spissen på et varmt strykejern også forsøke å dampe opp hakket, men da må en alltid sørge for å ha et stykke vått kjøkkenpapir eller en våt klut mellom bordplaten og strykejernet. Etter endt behandling må bordplaten oljes på nytt.

RESERVEDELER OG TILLEGGSPRODUKTER

NYE TREKK TIL SPISESTOLER

I noen tilfeller vil vi kunne levere nye trekk til gamle modeller. Vi anbefaler deg å sjekke med din lokale Slettvoll butikk om det fremdeles kan produseres trekk til ditt møbel.

Ved etterbestilling av nye trekk til stoler er det viktig å være oppmerksom på passformen. Det nye trekket er sydd etter maler på et nytt møbel og kan derfor virke litt stort eller løst. Dette er naturlig, da skummet/innlegget på et møbel vil bli noe komprimert ved bruk over tid.

NYE BEIN

Det er mulig å etterbestille nye bein til møbler i vår kolleksjon. I noen tilfeller vil vi kunne levere til møbler som har gått ut av kolleksjonen også. Ta kontakt med din lokale Slettvoll butikk så vil de være behjelpelige med dette.

TILLEGGSPLATER

Ved kjøp av spisebord med muligheter for illeggs- eller tilleggsplater, anbefaler vi at det kjøpes plater på samme tidspunkt. Kjøp av tilleggsplater på et senere tidspunkt enn bordet, kan vi dessverre ikke garantere vil ha likt mønster og struktur. Dette vil ikke ansees som en feil eller reklamasjonsårsak.

Plater som oppbevares i et annet rom med annen luftfuktighet og temperatur, bør tas frem i god tid før de skal brukes. Plater som oppbevares i andre rom vil ikke få samme lyspåvirkning som bordet som står fremme og vil ikke endres likt med det. Det er viktig at plater med oljet overflate oljes regelmessig for å hindre at de tørker ut.